Showing posts with label Eastern and Oriental. Show all posts
Showing posts with label Eastern and Oriental. Show all posts

Wednesday, September 22, 2010

Watchlist - 5 active and potential goreng stocks...

mulai esok kena perhatikan 5 stock nie...berdasarkan TA, lima2 ada potensi explosive...

1. E&O - P(1.18), S(1.11), R(1.25)
2. KNM - P(0.465), S(0.40), R(0.50)
3. L&G - P(0.475), S(0.42), R(0.49)
4. Scomi - P(0.42), S(0.39), R(0.45)
5. Zelan - P(0.69), S(0.63), R(0.75)

**P = Price, S= support, R= resistance

FA wise..aku rs E&O terbaik antara 5 nie...scomi & zelan sbb gomen link/tema bajet...

1. E&O mgkn akn break 1.25 soon...going into TP1.50
2. KNM kena break 0.50 pastu akn consolidate dulu...very hard!!!
3. L&G kena break 0.49 sblm mara...
4. Scomi mgkn testing 0.45 level cam bulan ogos lps...
5. Zelan mgkn ke level 0.75 soon...

E&O - 1st batch

nampak traders masuk area 1.20 dan ada gak sell 1.19 dgn volume aktif...tp lebih ramai beli kat 1.20...s0 jumped Q pd 1.20...beli 1st batch at 1.20...wait for 2nd batch area 1.15-1.18...

TA wise...dah break resistance kat 1.18...potensi naik lebih tinggi...klu ari ni close, turun pun kat 1.17-1.18 jer kot...tomoro sure goreng 2nd round...

aku igt awal tahun ni ada broker house kasi TP 1.50...sure or not? bleh...klu E&O score EPS 13 sen utk FY2010 (kiraan PE12)...FY2009 = eps 6.66 sen...kena double profit...Q1 2010 dah 0.96 sen, better than Q1 2009...

div 3.8% (on par 1.00)...due exdate 14 oct (lbh krg 1 bulan lagik)...translate 1 big lot = rm28.50 (after tax 25%)...x byk sgt utk attract dividen play...lbh krg DY 3% jer...sama cam FD...

Gorengggg is on...

mulai 11 pagi td 2 stock ni digoreng hebat...zelan slps break 0.67 dan E&O slps break 1.16..

closing noon...zelan 0.705 dan E&O 1.23...expect ptg ni kena throw masa sessi ptg...klu nak masuk enter area bawah...

expectation bdsrkan TA..potensi naik masih besar...so kena perhatikan timing utk enter...

Zelan - area 0.67 - 0.70...TP dekat 0.78
E&O - area 1.18 - 1.20...TP dekat 1.25

FA wise...E&O lbh baik bbanding Zelan...

Saturday, September 04, 2010

Bursa berehat sebentar...

ari ni bursa nmpk cam berehat sebentar..penat ooii ari2 panjat...: )

interestingly, active counter drpd 3rd/penny amik peluang utk bullish...but slps semak TA nmpknya just a technical rebound...mksdnya masih ada ruang utk turun lagi...

5 kaunter (TOP 10 active) yg jd perhatian aku ari ni, Jumaat 3 Sept 2010...ikut rank active...KNM, JCY, UEMland, Timecom dan E&O...dan based on TA,

1. KNM - technical rebound...potensi downside masih ada
2. JCY - technical rebound...further downside possible ke target area
3. UEMLand - bullish continue..x tau psl pa...any news? kena check sbb sdkit ganjil...
4. TimeCom - technical rebound...menarik...
5. E&O - technical rebound..paling menarik...

TA wise, Timecom dan E&O nmpk cantik...tgk minggu depan lak...

Wednesday, September 01, 2010

E&O - apa crita?

E&O turun slps puncak kat area 1.25...now menurun dan blum confirm bottom...so wat the story?

FY2009 (dr 1Q to 4Q)...
1. revenue berlegar around 73 to 89 million dgn jump dlm 2Q kpd 114 million...mgkn sbb sales meningkat??? kena check ni...
2. profit juga bergerak seiring dgn trend revenue...
3. tp, EPS bagitau crita yg berbeza...interestingly EPS jump dgn ketara drpd total (Q1,2,3) EPS 3.31 sen kpd EPS4.12 sen (Q4)...huge jump!!! bear in mind, average utk 3 qtr tersebut ialah EPS 1.1 sen per qtr...so in short, EPS lompat drpd average 1.1 sen kpd 4.12 sen dlm 4Q FY2009...hmmm...

klu x salah..E&O xda lak wat any asset disposal...tp confirm E&O ada wat right issues dan ICULS dlm 3Q FY2009...klu camtu, most of profit dlm 4Q 2009 datang drpd langganan rights issues dan ICULS??? (agak jer)...kena siasat lebih lanjut...

utk FY2009, stock valuation E&O hanyalah sekitar RM0.74 shj...so kenapa sudden surge in price baru2 ni?...

aku rs sbb ramai expect trend revenue, profit & EPS meningkat atleast sama atau lebih baik utk 1Q FY2010...boy, everybody was wrong!

on 24 ogos 2010...report 1Q kuar...
1. revenue turun QoQ dan jgk bebanding 4Q FY2009...almost 50% decline
2. profit 1Q FY2010 double QoQ (1Q FY2009) tp turun more than 70% bbdng 4Q FY2009...huge!!!
3. EPS 1Q FY2010 = 0.96 sen jer! (dilution kesan conversion of rights and ICULS mula affect EPS)

so...kesimpulannya....people mula lose confident dan start selling...

stock valuation at PE10 (for FY2010):
*assuming annualised EPS FY2010 sama cam FY2009 ...
at EPS 7.43 sen = RM0.74...jer

klu kira kat PE 15 skalipun...value = RM1.12...remember peak baru2 ni kat 1.25 (dah terlalu tinggi)...

to be at current price (1.07), EPS FY2010 kena score atleast 10 sen annualised...bottomline, kena wait 2Q 2010 utk perkembangan selanjutnya samada bleh achieve atau x...

**TA wise...dlm downtrend...bottom blum nampak...u-turn blum comfirm...

p/s: aku rs kesan (penurunan harga) sama jgk berlaku kpd scomi akibat oversubscribe rights issues dan ICULS...especially jumlah new share listing semakin byk...